ŁAGODNY DESZCZ / GENTLE RAIN

hello

<< Piszę, słuchając Astrud Gilberto. Śpiewa o łagodnym deszczu, padającym pewnie w Rio de Janeiro. Słowa właściwie się nie liczą, bardziej muzyka i ciepły tembr głosu. Deszcz pada niezależnie od biegu historii, poza nią, pozwala cieszyć się chwilą. Zaprasza do krainy magicznych rytuałów, dobrych duchów, może nawet do świata jakiejś religii i jej zazdrosnych kapłanów. Dobroczynny deszcz pobudza zmysły delikatnie, idyllicznie, a jednocześnie stanowczo i konkretnie – jak pióropusz przy nakryciu głowy Holofernesa muska łydkę Dawida w słynnej rzeźbie Donatella na cokole we florenckim Muzeum Bargello. Nie przywołuję tej rzeźby bez powodu. Jest to świadectwo mojego wyostrzenia zmysłów, a jednocześnie ukłon w stronę narratora, wysłańca diegesis, strażnika niezależności sztuki, także tego pisania. „Sztukę mamy po to, aby nie zniszczyła nas prawda” – twierdził podejrzliwy w stosunku do Platona Nietzsche.>>


fot. Marek Bartelik

Before Leaving for Brazil

In my dream:
Copacabana puts a shell
Close to Ipanema’s ear
No whirlwind of history
Just swaying Atlantic breeze
And I want to believe that
I will be joining them
On a beach of the unspoken
A death wish beside my towel
Attempting to achieve nothing



Dr Marek Bartelik wyjechał z Polski do Francji latem 1981 roku. Od dwudziestu pięciu lat mieszka na stałe w Nowym Jorku, gdzie wykłada historię sztuki w The Cooper Union for the Advancement of Science and Art. Gościnne prowadził również wykłady na Yale i MIT.


Na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XX wieku publikował korespondencje o najnowszych wydarzeniach artystycznych w Stanach Zjednoczonych w "Obiegu". Jest autorem licznych esejów poświęconych wystawom sztuki w Polsce  i za granicą. Regularnie współpracuje z "Artforum", do którego napisał recenzje z ponad dwudziestu krajów na pięciu kontynentach. Jest przewodniczącym amerykańskiej sekcji AICA (Association Internationale des Critiques d'Art) i wiceprzewodniczącym AICA International.


Jest autorem książek opublikowanych po angielsku; między innymi "Early Polish Modern Art: Unity in Multiplicity," "To Invent a Garden: the Life and Art of Adja Yunkers," oraz zbiór poezji "East Sixth Street: 50 poems" (ta ostatnia książka została wydana w Brazylii).


"Łagodny deszcz" to jego pierwsza książka napisana i wydana po polsku. Jest to intymna wyprawa autora w świat sztuki, przez Paryż i Nowy Jork do Brazylii, rzeczywistej i mitycznej, gdzie  wszystko już było.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz